De overheid wil ons stimuleren om te verduurzamen en elektrisch te rijden. In hoog tempo verschijnen er nieuwe elektrische modellen op de markt. Bij een elektrische auto is de traditionele diesel of benzinemotor ingewisseld voor een elektromotor. De benodigde energie wordt geleverd door een batterij(pakket). Bij een waterstofauto komt de elektriciteit uit een brandstofcel (u tankt waterstof als een gas, wat wordt omgezet in elektriciteit). En er bestaan ook nog auto`s met een combinatie van een brandstofmotor (op benzine) en een elektromotor, de hybride auto. De elektrische auto met een accu komt het meest voor (als opvolger van de auto met verbrandingsmotor op diesel of benzine).
Voordelen van een elektrische auto
-elektrisch opladen (was voor de energiecrisis) beduidend goedkoper dan benzine of diesel tanken, met een dynamische uurprijs energiecontract, kan de auto wel tegen relatief goedkopere energieprijzen worden opgeladen. Dus de auto is op veel meer terreinen goedkoper in gebruik. Zo betaal je tot met 2024 betaal je geen wegenbelasting.
– de accu kan in veel gevallen gebruikt worden om elektriciteit in op te slaan (zoals op goedkope uren) en deze energie weer terug te leveren aan uw woning of energienet (teruglevering), als de elektriciteitsprijs hoger ligt).
– er bestaan interessante subsidies die de aanschafprijs kunnen verlagen
– een elektrische auto is over het algemeen (over de totale levensduur bekeken) beter voor het milieu en deze stoot minder CO2 uit, als de elektriciteit afkomstig is van duurzame opwekkingsbronnen zoals van uw eigen zonnepanelen
– een elektrische auto rijdt rustiger (is stiller in geluid en u hoeft niet meer te schakelen)
Nadelen van een elektrische auto
-een elektrische auto is relatief veel duurder in de aanschaf
– er zal nog een betere landelijk en internationale dekkende laadinfrastructuur van voldoende laadpalen te worden opgezet
– de actieradius (hoeveelheid km die gereden kan worden met een opgeladen accu) is minder dan bij benzine-, diesel- of waterstofauto (2017). Dit komt door de lagere energiedichtheid van de (lithium-ion)batterij
– het opladen van de accu, duurt langer dan het ’tanken’ bij de benzine-, diesel-, waterstofauto. Voor zowel thuis opladen als bij openbare laadpunten geldt dit. Dit kan zomaar 6 tot 10 uren duren. Er bestaan ook snel-laadpalen die binnen een half uur kunnen opladen.
Laadpalen en elektrisch laden
Het opladen van de accu heeft enige tijd nodig. En dit verschilt dus of u dit doet thuis, bij een openbaar laadpunt of bij een snellader. Als u thuis over een eigen laadmogelijkheid beschikt, zoals een laadpaal of wallbox), dan laadt u de auto op met eigen opgewekte stroom van uw zonnepanelen (vermeden inkoop) of tegen energietarieven die u heeft afgesloten met uw energieleverancier (op moment dat uw eigen zonnepanelen onvoldoende opwekken). Het tarief is weer afhankelijk van het type energiecontract en tariefsoort dat u heeft afgesproken met uw energieleverancier. Met dynamische uurprijzen kunt u oplaadmoment afstemmen op tijdstippen van de energieprijzen laag zijn (vaak in weekend of in de nacht, vaak als het hard waait, de zon volop schijnt en/of als de energievraag laag is. Hoe leuk is het dan dat u uw auto kunt opladen met negatieve energieprijzen en er zelfs geld voor toe krijgt (let op energiebelasting en ODE dient altijd wel betaald te worden). Er bestaan inmiddels APP`s maakt waarmee eigenaars van een elektrische auto`s hun auto automatisch kunnen opladen op de gunstigste tijdstippen. U leest er hier meer over.
Voor het laden bij een publieke laadpaal heeft u een abonnement met een bijbehorende laadpas nodig (of gaat dit via de smartphone). In dat geval betaalt u de tarieven die de laadpasprovider in rekening brengt. De energietarieven van de verschillende providers verschillen enorm. Opladen via een snellader (vaak langs snelwegen) is een veel duurdere methode om uw auto op te laden. Het opladen gaat veel sneller, maar is dus ook terug te zien in de laadprijs per kWh.
Er bestaat een handige vergelijkingssite voor de vele honderden aanbieders van laadpassen en laadpalen. Hier vindt u de links naar Laadpas top 10 en Laadpaal top 10.
Op de website van de ANWB vindt u rekenvoorbeelden van laadkosten van elektrische auto’s en meer uitleg hierover.
Onderwerp: elektrische auto